Tanévértékelő

Úgy viselkedik a kormányzat, mintha egy ember kitenne egy másikat a lakásából, de még utána kiabálna, hogy „tapétáztasson már ki nekem, mielőtt átadja a kulcsot!” Így néz ki az az állam, amelyik az erőszakos központosítási folyamatra úgy teszi fel a koronát, hogy a teljes államosításra azoktól az önkormányzatoktól vonja el a pénzt, amelyekről azt állítja: nem képesek fenntartani az oktatási intézményeket. Az elmúlt tíz hónap értékelője - számokban, indulatok nélkül.

Úgy viselkedik a kormányzat, mintha egy ember kitenne egy másikat a lakásából, de még utána kiabálna, hogy „tapétáztasson már ki nekem, mielőtt átadja a kulcsot!” Így néz ki az az állam, amelyik az erőszakos központosítási folyamatra úgy teszi fel a koronát, hogy a teljes államosításra azoktól az önkormányzatoktól vonja el a pénzt, amelyekről azt állítja: nem képesek fenntartani az oktatási intézményeket. Az elmúlt tíz hónap értékelője – számokban, indulatok nélkül.

A teljes államosításhoz nagyjából 50 milliárd forint hiányzik az államkasszából. Ezt az összeget most egy „szolidaritási hozzájárulásnak” nevezett büntetőadó formájában kívánják elvonni az önkormányzatoktól. Azoktól, amelyek a kormányzat szerint nem képesek ellátni az intézményfenntartói feladatokat, s éppen ezért Orbánék szerint nemes és hősies tett tehermentesíteni őket a településeiken működő iskolák fenntartásának kötelezettsége alól. Csakhogy egy így nem igaz. Valójában a KLIK által fenntartott közoktatási intézmények közül még mindig több mint ezret az önkormányzatok működtetnek. Ezt a rendszert hivatott felszámolni a jelenlegi lépés, amivel viszont gyakorlatilag negyven évet utazunk vissza az időben. Az újabb átalakítás után a szakértők szerint már teljesen úgy fog kinézni az oktatási rendszerünk, mint a hetvenes években.

Magyarország oktatási rendszere az elmúlt bő évszázadban lényegében ugyanolyan maradt – sosem tudott szakítani a poroszos iskolarendszer merevségével. Most azonban – egy két évtizedes intermezzo után – sikerül visszahozni a XX. századi diktatúrák világát is, amelyben az összes pedagógus munkaadója azonos, és ha valaki munkahelyet változtat, az lényegében csak azt jelenti, hogy reggelente egy másik iskolaépület kapuján lép be, hogy megtartsa óráit.

Az orbáni-hoffmanni oktatási rendszer társadalomromboló hatása páratlan. A 2015-ös PISA-felmérések – amelyek már fél évtized fideszes regnálás után mérték a tinédzserjeinket -, azt mutatják, hogy a gyerekek 20%-a funkcionális analfabéta. Az internetes szövegértési feladatokban 34 induló közül a 30. helyre volt elég a teljesítményünk. A szintfelmérő szenzitivitása már azt is ki tudta mutatni: a magyar tizenévesek térérzékelése és szervezési készsége is gyönge. A nehezebb feladatokba sokan bele sem kezdtek, vagyis fel sem tételezik önmagukról, hogy leküzdhetnek egy olyan nehézséget, amellyel életükben először találkoznak. Sémákban gondolkodnak tehát, és nem tudják legyőzni saját torlaszaikat. A teszt legnehezebb feladatát csak minden negyedik diák tudta megcsinálni (szemben a szingapúri gimnazistákkal és az OECD átlaggal – előbbi országban 10-ből 7 gyerek, az OECD-ben átlagosan 10-ből négyen). Ez nem a gyerekeink hibája, hanem a gyalázatosan silány nemzeti alaptantervé. Nem feledkezhetünk meg a túlterheltségről sem, amelynek szintúgy teljesítményromboló hatása van.

Azért sem meglepőek ezek az eredmények, mert az iskolai számítógépek jó része elavult, és használhatatlanná vált. Előzetes számítások szerint, ezt a problémát mintegy 60-80 milliárd forinttal lehetne orvosolni – az egyszeri beruházást követően pedig évi 30 milliárdos amortizációval kellene számolni. Még az egyszer fizetendő, „belépő” költség is kevesebb annál a pénzösszegnél, amelyet a KLIK 2014-ben a saját költségvetési keretén túl költött el az adófizetők pénzéből – a központi költségvetés tartalékainak terhére. Úgy tervezték, 496 milliárd forintot költenek, ezt közel húsz százalékkal, 97,6 milliárd forinttal lépte túl a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, vagyis mintegy esettanulmányként jelentkezve bizonyította be, hogy az állam mennyire rossz gazda. 2015-ben úgy tűnt, mintha javult volna a helyzet, azonban nem sokkal: a 2014. évi költségvetési keretet hozzávetőlegesen 50 milliárd forinttal emelte meg a parlamenti többség, de ezt már ősszel 26,6 milliárdos mentőcsomaggal kellett kiegészíteni, hogy a már lejárt (!) tartozásokat rendezni tudja a KLIK. Ennek gyakorlati következménye az lett, hogy sok iskola egy leszakadni készülő teraszt vagy ablakpárkányt képtelen volt kőművesekkel kijavíttatni, mert már tavaly ősszel sem nagyon akadt szakember, aki szíves örömest kötött volna szerződést a KLIK-kel. Miért is kötött volna? Akkor a külsős óraadók közül már több ezren nem kaptak fizetést.

Az Intézményfenntartó Központ adósságállományának növekedése szédületes tempót vett: percenként 20 ezer forinttal nőtt, ami naponta megközelítette a 30 millió forintot. Ez nem kevesebbet jelent, mint azt, hogy ez a rendszer lényegében már összeomlott – emberi erő tartja életben, amelyet azoknak a pedagógusoknak köszönhetünk, akik most kiáltottak, aztán nem lett csend. Nem véletlenül. Ki más tudná jobban a tanároknál, hogy mivel játszik egy ország, amely romba dönti az oktatási rendszerét?

Amit ez a kormány tesz az oktatási rendszerrel, évtizedekre állítja kényszerpályára a magyar társadalmat, végleg elvéve tőlünk a nyugat-európai társainkhoz való felzárkózás lehetőségét. A tanszabadság megvonása, a pedagógusok folyamatos fenyegetése (gondoljunk csak az egészségbiztosítások jogfolytonosságának megszakítására, a tüntetésük miatt), a törvényi szabályozás folyamatos változtatása, az egyre erősebb központosítás, a cinizmus magasiskolája, a szakmaiatlanság, a személyközpontúság teljes figyelmen kívül hagyása, az esélyegyenlőség hiánya, mind-mind azt mutatja, hogy így nincs tovább. Az a kérdés, hogy ez a kormány miért nem veszi ezt észre. Két dolgot tudok elképzelni: vagy mérhetetlenül ostoba emberek irányítják ezt az országot, vagy kifejezetten az a céljuk, hogy mindenki olyan ostobán távozzon a közoktatási intézményeinkből, hogy eszébe ne jusson elgondolkodni azon, mi zajlik idehaza. Utóbbit látom valószínűbbnek.